Publications


LISTE DES PUBLICATIONS SCIENTIFIQUES

Christophe d'Alessandro

Janvier 2018

__________________________________________________________________


1. Revues à comité de lecture

2018

1. Albert Rilliard, Christophe d'Alessandro, Marc Evrard, « Paradigmatic variation of vowels in expressive speech: Acoustic description and dimensional analysis », Journal of the Acoustical Society of America, Acoustical Society of America, 2018, 143 (1), pp.109 - 122. 〈10.1121/1.5018433〉

2017

2. Christophe d’Alessandro, « "Une sonorité empruntée tant aux tuyaux qu’aux machines parlantes ": L’orgue radio-synthétique de l’abbé Puget (1934) », Musique Images Instruments, revue d’organologie, CNRS, 17, 2018 (sous presse).

3. Lionel Feugère, Christophe d’Alessandro, Boris Doval, Olivier Perrotin, « Cantor Digitalis: Chironomic Parametric Synthesis of Singing », EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing (2017) 2017:2, DOI 10.1186/s13636-016-0098-5

2016

4. Olivier Perrorin, Christophe d’Alessandro, «Dynamic Pitch Warping for Intonation Correction of Digital Musical Instruments » , ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI) 23(3), June 2016, Article No. 17, doi 10.1145/2897513

5. Olivier Perrorin, Christophe d’Alessandro, « Sighting, listening, drawing: interferences between sensorimotor modalities in the use of a tablet musical interface », IEEE/ACM Transactions on Applied Perception (TAP), Volume 14 Issue 2, October 2016, Article No. 10 DOI: 10.1145/2990501

2015

6. David Doukhan, Sophie Rosset, Albert Rilliard , Christophe d’Alessandro, Martine Adda-Decker, « The GV-LEx corpus of tales in French » J. Lang. Resources and Evaluation: Volume 49, Issue 3 (2015), Page 521-547

7. Lionel Feugère, Christophe d’Alessandro « Synthèse à partir du geste de la voix chantée: instruments Cantor Digitalis et Digitartic», Traitement du Signal, 32 (4), décembre 2015, 417-442 doi:10.3166/ts.32.417-442

2014

8. Christophe d’Alessandro, Lionel Feugère, Sylvain Le Beux, Olivier Perrotin, and Albert Rilliard (2014) , « Drawing melodies : evaluation of chironomic singing synthesis » , J. Acoust. Soc. Am. 135 (6), 3601-3612.

2013

9. Christophe d’Alessandro « Synthèse à partir du texte », l’Information Grammaticale, 141, p 31-35, 2014.

10. Christophe d’Alessandro, « Le timbre du clavicorde », Revue électronique Musimédiane, N°7, 2013. http://www.musimediane.com/ , sept. 2013.

2012

11. Sevasti-Zoi Karakozoglou, Nathalie Henrich, Christophe d’Alessandro, Yannis Stylianou, « Automatic glottal segmentation using local-based active contours and application to glottovibrography », Speech Communication, 54(5) (2012) pp. 623-636.

2011

12. Christophe d’Alessandro, Nicolas Sturmel, “Glottal Closure Instant and Voice Source Analysis using Time−Scale Lines of Maximum Amplitude », Sadhana − Academy Proceedings in Engineering Sciences, Indian academy of science,Springer, ISSN: 0256−2499, Vol. 36, Part 5, pp. 601–622, October 2011.

13. Christophe d'Alessandro, Albert Rilliard, and Sylvain Le Beux "Chironomic stylization of intonation" J. Acoust. Soc. Am., 129(3), march 2011, 1594-1604.

14. Christophe d’Alessandro (2011) « The acoustics of tangent-string interaction in the clavichord compared to hammer-string interaction in the fortepiano” De Clavicordio, XI, B. Brauchli, A. Galazzo, J. Wardman, eds. ISBN 978-88-900269-5-9, p.83-90.

2010

15. C. Jacquemin, R. Ajaj, S. Le Beux, C. d’Alessandro, M. Noisternig, B.F.G. Katz, and B. Planes, (2010) « Organ Augmented Reality: Audio−Graphical Augmentation of a Classical Instrument », Int. J. of Creative Interfaces and Computer Graphics (IJCICG), ISSN: 1947−3117, vol. 1 N° 2, 51−66.

16. Christophe d’Alessandro "On the dynamics of the clavichord: From tangent motion to sound" J. Acoust. Soc. Am., DOI:10.1121/1.3478783, Volume 128, No. 4, October 2010, pp. 2173−2181

2008

17. Christophe d’Alessandro, Charles Besnainou, Luc Ginieis (2008) « Acoustic portrait of four clavichords : tangent velocities, loudness and decay times » De Clavicordio, VIII, B. Brauchli, A. Galazzo, J. Wardman, eds. ISBN 978-88-900269-5-9, p201-213

2007

18. N. D'Alessandro, B. Doval, C. d'Alessandro, S. Le Beux, P. Woodruff, Y. Fabre, T. Dutoit « RAMCESS: Realtime and Accurate Musical Control of Expression in Singing Synthesis », Journal on Multimodal User Interfaces, Vol. 1, No. 1, March 2007, p 31-39.

2006

19. B. Doval, C. d’Alessandro, N. Henrich, "The spectrum of glottal flow models" Acta Acustica united with Acustica, vol 92, No6, November-december, 2006 p. 1226-1246.

2005

20. B. Bozkurt, B. Doval, C. D’Alessandro, and T. Dutoit, "Zeros of Z-Transform Representation With Application to Source-Filter Separation in Speech" IEEE Signal Processing Letters, Vol. 12, No. 4, April 2005, p 344-347.

21. N. Henrich, C. d'Alessandro, B. Doval, and M. Castellengo “Glottal open quotient in singing: Measurements and correlation with laryngeal mechanisms, vocal intensity, and fundamental frequency” Journal of the Acoustical Society of America 117(3), mars 2005, p1417-1430.

22. C. d’Alessandro, B.F.G. Katz, F. Boudet « On the acoustics of the clavichord » in De Clavicordio VII, 2006, pp. 171-182.

2004

23. D. Sciamarella, C. d'Alessandro "On the Acoustic Sensitivity of a Symmetrical Two-Mass Model of the Vocal Fold to the Variation of Control Parameters”, Acta Acustica united with Acustica, 90, 2004, p 746-761.

24. N. Henrich, C. d'Alessandro, M. Castellengo and B. Doval "On the use of the derivative of elecroglottographic signals for characterization of non pathological phonation", Journal of the Acoustical Society of America 115(3), mars 2004, p1321-1332.

25. C. d'Alessandro "compte rendu de : Mario Rossi "L’intonation- Le système du français: description et modélisation,”" in Le Français moderne, 2/2004, pp. 223-225

26. C d'Alessandro, P. Boula De Mareuil, R. Prudon, « Synthèse par sélection : prosodie, dialogue et qualité vocale ». Cahiers de l'Institut de Linguistique de Louvain, Vol.30, n°1-3, 2004, p. 153-180.

2003

27. N. Henrich, G. Sundin, D. Ambroise, C. d'Alessandro, M. Castellengo, B. Doval. “Just noticeable differences of open quotient and asymmetry coefficient in singing voice”. Journal of Voice, vol 17(4), dec. 2003, p. 481-494.

2001

28. C. d'Alessandro, E. Tzoukermann. “La synthèse de la parole et le traitement automatique des langues. » Traitement Automatique des Langues (TAL), Hermès, Vol. 42 No 1, 2001, p. 7-15.

29. P. Boula de Mareüil, C. d'Alessandro, F. Beaugendre, A. Lacheret-Dujour. « Une grammaire en tronçons appliquée à la génération de la prosodie ». Traitement Automatique des Langues (TAL), Hermès, Vol. 42 No 1, 2001, p. 115-143.

30. C. d'Alessandro. « 33 ans de synthèse de la parole à partir du texte: une promenade sonore (1968-2001) ». Traitement Automatique des Langues (TAL), Hermès, Vol. 42 No 1 (avec un disque compact audio de 62 mn), 2001, p. 297-321.

1998

31. C.d'Alessandro, S.Rosset and J.P. Rossi. “The pitch of short-duration fundamental frequency glissandos”. Journal of the Acoustical Society of America, 104(4): 1998, p 2339-2348.

32. F.Yvon, P. Boula de Mareüil, C. d'Alessandro, V. Aubergé, M. Bagein, G. Bailly, F. Béchet, S. Foukia, J.-P. Goldman, E. Keller, V. Pagel, F. Sannier, J. Véronis, D. O'Shaughnessy, B. Zellner. “Objective evaluation of grapheme to phoneme conversion for Text-To-Speech synthesis in French.” Computer Speech and Language, 12(4): 1998, p 393-410.

33. C.d'Alessandro, V.Darsinos, and B.Yegnanarayana. “Effectiveness of a periodic and aperiodic decomposition method for analysis of voice sources”. IEEE transaction on Speech and Audio Processing, 6(1): 1998, p. 12-23.

34. B.Yegnanarayana, C.d'Alessandro, and V.Darsinos. “An iterative algorithm for decomposition of speech signals into periodic and aperiodic components”. IEEE transaction on Speech and Audio Processing, 6(1): 1998, p. 1-11.

1996

35. G.Richard and C.d'Alessandro. “Analysis/synthesis and modification of the speech aperiodic component”. Speech Communication, 19, 1996, p. 221-244.

1995

36. C.d'Alessandro and P.Mertens. “Automatic pitch contour stylization using a model of tonal perception”. Computer Speech and Language, 9(3): 1995, p. 257-288.

1994

37. C.d'Alessandro and M.Castellengo. “The pitch of short-duration vibrato tones”. Journal of the Acoustical Society of America, 95(3): 1994, p. 1617-1630.

1992

38. C.d'Alessandro and C.Demars. « Représentations temps-fréquence du signal de parole. » Traitement du Signal, 9(2): 1992, p. 153-173.

1990

39. C.d'Alessandro. “Time-frequency speech transformation based on an elementary waveform representation”. Speech Communication, 9(5-6): 1990, p. 419-431.

1989

40. C.d'Alessandro and X.Rodet. « Synthèse et analyse-synthèse par fonctions d'ondes formantiques ». Journal d'Acoustique, 2: 1989, p. 163-169.

2. Conférences invitées dans des congrès

2016

41. Christophe d’Alessandro « Singing Synthesis », tutorial INTERSPEECH 2016, 17th Annual Conference of the International Speech Communication Association, San Francisco, 8 sept. 2016.

42. Christophe d'Alessandro, «The spectrum of glottal flow model and the LF model », « Wavelet analysis and zeros of Z-transform representation of the voice source », « The dimensions of voice quality: analysis and synthesis of expressive speech and singing », Summer School on Speech Signal Processing (S4P) 2016 Dhirubhai Ambani Institute of Information and Communication Technology (DA-IICT), Gandhinagar, Inde, 4-8 july 2016.

43. Christophe d'Alessandro, «Synthèse de la voix chantée », EESV2016, « Sciences et Voix: expressions, usages et prises en charge de l'instrument vocal humain », 26-30 sept. 2016, Porquerolles.

2014

44. Christophe d’Alessandro « I : Glossolalies électroniques: autour de la synthèse vocale ; II Gloses et glossolalies : la parole come modèle », CUTE 2014, Master Class in CUlture and TEchnology, UMONS Institute for Creative Technologies (numediart), Wednesday, March 12-15, 2014 , Mons, Belgium

45. Christophe d'Alessandro, «La synthèse de la parole : de la signification au sens » , cycle « Sciences et société », 15 mai 2014, Nancy

2013

46. Christophe d’Alessandro « “Speaking Loud, Speaking High: Non-Linearities in Voice Strength and Vocal Register Variations », tutorial, ISCA Tutorial and Research Workshop on NOn LInear Speech Processing, NOLISP 2013, 19-21 June, 2013, Mons, Belgium.

2012

47. Christophe d’Alessandro « Of pipes and patches: Making music on the augmented organ », CIRMMT Distinguished Lectures in the Science and Technology of Music, McGill University, Montréal, Canada, 19 janvier 2012.

2011

48. Christophe d’Alessandro « Computerized Chironomy : Five Years of Gesture-Controlled Voice and Speech Synthesis at LIMSI », invited speaker, 1st International Workshop on Performative Speech and Singing Synthesis (p3s), Vancouver, 14-15 mars 2011.

49. Christophe d’Alessandro « Révolution (industrielle) dans la facture instrumentale », conférence invitée, université de printemps, Festival de l’histoire de l’art, Institut National d’Histoire de l’Art, Fontainebleau, 27-28 mai 2011.

2010

50. Christophe d’Alessandro “La parole comme mouvement: glossolalies chironomiques”, conférence invitée, XXVIIIèmes Journées d'Étude sur la Parole JEP 2010 - 25-28 mai 2010, Mons, Belgique.

2009

51. Christophe d’Alessandro “Orgue intérieur/orgue extérieur” bétonsalon, Journées d'études publiques "arts, sciences et technologies", Simulation artistique et matérialisation artistique, 8 /9 janvier 2009, Paris, France

2008

52. Christophe d’Alessandro (2008) « New paradigms for speech analysis and processing: the source-filter model revisited and gesture-controlled analysis-by-synthesis », invited tutorial, proceedings of ISCA ITRW, Speech Analysis and Processing for Knowledge Discovery, June 4-6, 2008, Aalborg University, Denmark ISBN: 978-87-92328-00-7

53. Christophe d’Alessandro, Sylvain Le Beux, Albert Rilliard “Towards kinematical modelling of expressive speech prosody: experiments in computerized chironomy” workshop Microgenesis and semiotics of perceptual process, September 25th-26th 2008, Paris, France

54. Christophe d’Alessandro “Prosody as movement in speech and music”, workshop Prosody of Expressivity in Music and Speech, Festival Agora, June 17th-18th 2008, IRCAM, Paris, France

2007

55. C. d’Alessandro “Phase-Based methods for voice source analysis”, tutorial, ISCA Tutorial and Research Workshop on NOn LInear Speech Processing, NOLISP 2007, 22-25 May, 2007, Paris France.

56. C. d’Alessandro “Voice quality in vocal communication”, tutorial, Interspeech 2007, the 10th European Conference on Speech Communication and Technology, 27-31 august 2007, Antwerp, Belgium (avec 195 pages de notes polycopiées).

2006

57. C. d’Alessandro, “Towards expressive speech processing: Voice quality parameters, dimensions and dynamics”, tutorial, INAE Workshop on Image and Speech Processing, Indian National Academy of Engineering and Indian Institute of Technology Madras, 26-28 February 2006, Chennai, Inde.

58. C. d'Alessandro, “Sound documentation of historical pipe organs: a case study” Musical Acoustics Network Conference with the Groupe Specialisé d’Acoustique Musicale, 20-21 September 2006, Londres, UK.

2002

59. N. Henrich, C. d'Alessandro, B. doval. “Glottal flow models: waveforms, spectra and physical measurements”. invited paper in the special session “Physical and mathematical models of speech production”, Forum Acusticum 2002, the 3rd EEA European Congress on Acoustics, Séville, 16-20 September 2002. SPE-01-003-IP.

1991

60. C.d'Alessandro et C.Demars. « Représentations temps-fréquence du signal de parole ». In Séminaire Traitement et Représentation du Signal de Parole, pages 11--41, Le Mans, 1991.

3. Actes de colloques à comité de lecture

2017

61. Samuel Delalez, Christophe d’Alessandro « Vokinesis : syllabic control points for performative singing synthesis», Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, NIME’17, May 15-19, 2017, Aalborg University Copenhagen, 198-203.

62. Samuel Delalez, Christophe d’Alessandro « Adjusting the Frame: Biphasic Performative Control of Speech Rhythm », Proc. INTERSPEECH 2017, 18th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Stockholm, Sweden, August 18-25, 2017, DOI: 10.21437/Interspeech.2017, 864-868.

2016

63. Christophe d’Alessandro « Le paradoxe du clavicorde », Congres Français d’Acoustique, CFA 2016 Le Mans 11-15 Avril 2016, 2263-2269.

64. Lionel Feugère, Christophe d'Alessandro, Samuel Delalez, Luc Ardaillon and Axel Roebel (2016) « Evaluation of singing synthesis: methodology and case study with concatenative and performative systems » Proc. INTERSPEECH 2016, 17th Annual Conference of the International Speech Communication Association, San Fransisco, USA September 8−12, 2016, 1245-1249

65. Olivier Perrotin, Christophe d'Alessandro (2016) « Vocal effort modification for singing synthesis » Proc. INTERSPEECH 2016, 17th Annual Conference of the International Speech Communication Association, San Fransisco, USA September 8−12, 2016 ; 1235-1239

2015

66. Marc Evrard, Samuel Delalez, Christophe d'Alessandro, Albert Rilliard (2015) « Comparison of Chironomic Stylization versus Statistical Modeling of Prosody for Expressive Speech Synthesis » Proc. INTERSPEECH 2015, 16th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Dresden, Germany, September 6−10, 2015, ISSN: 1990−9772, 3370−3374

67. Marc Evrard, Albert Rilliard, and Christophe d'Alessandro, « Evaluation of the Impact of Corpus Phonetic Alignment on the HMM-Based Speech Synthesis Quality », 3rd International Conference on Statistical Language and Speech Processing, SLSP 2015, Budapest, Hungary, November 24-26, 2015, Lecture Notes in Computer Science book series (LNCS, volume 9449), p. 62-72.

68. O. Perrotin, C. d'Alessandro, "Quel ajustement de hauteur mélodique pour les instruments de musique numériques ?", Proceedings of the 2015 Journées d'Informatique Musicale (JIM15), Faculté de Musique, Université de Montreal, QC, Canada, May 7-9, 2015

2014

69. Lionel Feugère, C. d'Alessandro, (2014) "Performative Synthesis of Sung Syllables", Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, NIME’14, London, ISSN: 2220−4792 (Print), 2220−4806 (Online), 2220−4814 (USB) ISBN: 978−1−906897−29−1 (Online) pages 86−87.

70. O. Perrotin, C. d'Alessandro (2014) Visualizing gestures in the control of a digital musical instrument, Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, NIME’14, London, ISSN: 2220−4792 (Print), 2220−4806 (Online), 2220−4814 (USB) ISBN: 978−1−906897−29−1 (Online), pages 605−608,

71. T. Nguyen, A. Rilliard, D. Tran, C. d'Alessandro, T. Pham, (2014) "Intonation issues in HMM−based speech synthesis for Vietnamese", Proceedings of the 4th International Workshop on Spoken Language Technologies for Under−resourced Languages SLTU−2014. – St. Petersburg, Russia, ISBN 978−5−8088−0908−6, 98−104

72. C−T. Do, M. Evrard, A. Leman, C. d'Alessandro, A. Rilliard, J−L. Crebouw, (2014) "Objective evaluation of HMM−based speech synthesis system using Kullback−Leibler divergenceé , Proc. INTERSPEECH 2014, 15th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Singapore, September 14−18, 2014; ISSN: 1990−9770, 2952−2956

73. T. Nguyen, A. Rilliard, D. Tran, C. d'Alessandro (2014) "Prosodic phrasing modeling for Vietnamese TTS using syntactic information", Proc. INTERSPEECH 2014, 15th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Singapore, September 14−18, 2014; ISSN: 1990−9770, 2332−2336

74. Nguyen, T.T.T., Tran, D.D., Rilliard A., d’Alessandro, C., Pham, T.N.Y. (2014). Intonation issues in HMM-based speech synthesis for vietnamese. In 4th International Workshop On Spoken Language Technologies For Under-resourced Languages, St. Petersburg, 98-104.

2013

75. L. Feugère, C. d'Alessandro, « Digitartic: bi-manual gestural control of articulation in performative singing synthesis, » 13th International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME 2013), Daejon, Korea, 27/05 au 30/05, 2013, 331-336.

76. Perrotin, O., d’Alessandro, C., « Adaptive mapping for improved pitch accuracy on touch user interfaces. », 13th International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME 2013), Daejon, Korea, 27/05 au 30/05, 2013, 186-189.

77. Thi Thu Trang Nguyen, Christophe D’Alessandro, Albert Rillard, Do Dat Tran, HMM-based TTS for Hanoi Vietnamese: Issues in Design and Evaluation, Proc. Interspeech 2013. 14th Annual Conference of the International Speech Communication Association 39-44.

78. Lionel Feugère, Christophe d’Alessandro, and Boris Doval, «Performative Voice Synthesis for Edutainment in Acoustic Phonetics and Singing: A Case Study Using the “Cantor Digitalis », M. Mancas et al. (Eds.): », 5th International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment, INTETAIN 2013, LNICST 124, pp. 169–178, 2013.

2012

79. David Doukhan, Sophie Rosset, Albert Rilliard, Christophe d’Alessandro and Martine Adda-DeckerLREC « Designing French Tale Corpora for Entertaining Text To Speech Synthesis », Proceedings of the Eight International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'12)}, 23-25 may, Istanbul, Turkey, ISBN 978-2-9517408-7-7, p. 1003-1010.

80. Lionel Feugère, Christophe d'Alessandro, « DIGITARTIC : synthèse gestuelle de syllabes chantées », Actes des Journées d’Informatique Musicale (JIM 2012), Mons, Belgique, 9-11 mai 2012, p. 219-225.

81. Serge de Laubier, Guillaume Bertrand, Hugues Genevois, Vincent Goudard, Boris Doval, Lionel Feugère, Sylvain Le Beux, Christophe d'Alessandro « ORJO et la Méta-Mallette 4.0 », JIM2 Actes des Journées d’Informatique Musicale (JIM 2012), Mons, Belgique, 9-11 mai 2012, p. 227-232.

82. David Doukhan, Albert Rilliard, Sophie Rosset, Christophe d’Alessandro, « Modelling pause duration as a function of contextual length », Proc. Interspeech 2012. 13th Annual Conference of the International Speech Communication Association.

2011

83. Lionel Feugère, Sylvain Le Beux, Christophe d’Alessandro, « Chorus Digitalis : polyphonic gestural singing », In Proceedings of the 1st International Workshop on Performative Speech and Singing Synthesis (p3s), Vancouver, , 14-15 mars 2011.

84. David Doukhan, Albert Rilliard, Sophie Rosset, Martine Adda-Decker, Christophe d'Alessandro, « Prosodic Analysis of a Corpus of Tales » Proc. Interspeech 2011. 12th Annual Conference of the International Speech Communication Association.

85. Sylvain Le Beux, Lionel Feugère, Christophe d’Alessandro, « Chorus Digitalis : experiment in chironomic choir singing » Proc. Interspeech 2011. 12th Annual Conference of the International Speech Communication Association. P. 2005-2008.

2010

86. Didier Cadic, Christophe d’Alessandro « Towards optimal TTS corpora », proc. 7th Int. Conference on Language Resources and Evaluation, (LREC'10)}, 19-21 may, Valletta, Malta, isbn 2-9517408-6-7.

87. Nicolas Sturmel, Christophe d'Alessandro, Boris Doval, "Glottal Parameters Estimation on Speech Using the Zeros of the Z-Transform", proceedings of Interspeech 2010, sept 2010 (in press).

88. Didier Cadic, Christophe d’Alessandro « High quality TTS voices within one day: improved corpora design and évaluation », proceedings of 7th ISCA Workshop on Speech Synthesis (SSW-7), Kyoto, Japan, sept.2010 (in press).

89. D'Alessandro, C., S. Le Beux and A. Rilliard (2010). « Contrôle gestuel du modèle source / filtre de production de la voix ».proc. CFA 10. 10ème Congrès Français d'Acoustique, 4p

90. Le Beux, S., C. D'Alessandro and A. Rilliard (2010). Calliphony : a tool for real-time gestural modification and analysis of intonation and rythm . SP 2010. International Conference : Speech Prosody 2010. 4p

91. Le Beux, S., B. Doval and C. D'Alessandro (2010). Issues and solutions related to real-time TD-PSOLA implementation. AES London 2010. 128th Convention of the Audio Engineering Society. 6p

2009

92. Nicolas Sturmel, Christophe d'Alessandro, Francois Rigaud, "Glottal closure instant detection using Lines of Maximum Amplitudes (LOMA) of thewavelet transform," icassp, pp.4517-4520, 2009 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing, 2009, ISBN 978-1-4244-2354-5.

93. Cadic, D., C. Boidin and C. D'Alessandro (2009). Vocalic sandwich, a unit designed for unit sélection TTS. Interspeech 2009. 10th Annual Conference of the International Speech Communication Association. 2079-2082

94. Christophe d’Alessando, Markus Noisternig, Sylvain Le Beux, Lorenzo Picinali, Brian Katz, Christian Jacquemin, Rami Ajaj, Bertrand Planes, Nicolas Strurmel, Nathalie Delprat « the ORA Project: audio-visual live electronics and the pipe organ », proceedings of International Computer Music Conference, ICMC 2009, Montréal, Canada. ISBN : 0-9713192-7-8, p477-480

95. Christian Jacquemin , Rami Ajaj , Sylvain Le Beux , Christophe d’Alessandro , Markus Noisternig , Brian F. G. Katz and Bertrand Planes « The Glass Organ: Musical Instrument Augmentation for Enhanced Transparency » Smart Graphics, 10th International Symposium, SG 2009, Salamanca, Spain, May 28-30, 2009. Proceedings , LNCS, Springer Berlin, vol. 5531/2009, ISBN 978-3-642-02114-5, chapitre 22.

2007

96. C. d'Alessandro, A. Rilliard, S. Le Beux, “Computerized chironomy: evaluation of hand-controlled Intonation reiteration”, Proceedings of Interspeech 2007, 27-31 august 2007, Antwerp, Belgium, p. 1270-1273.

97. N. Sturmel, C. d'Alessandro, B. Doval, “A comparative evaluation of the Zeros of Z Transform representation for voice source estimation” Proceedings of Interspeech 2007, 27-31 august 2007, Antwerp, Belgium, p. 558-561.

98. J.-C. Martin, C. d’Alessandro, C. Jacquemin, B. Katz, A. Max, L. Pointal and A. Rilliard, "3D Audiovisual Rendering and Real-Time Interactive Control of Expressivity in a Talking Head",. (2007) Proceedings of the 7th International Conference on Intelligent Virtual Agents (IVA'2007), Paris, France September 17-19. C. Pelachaud, J.-C. Martin, E. André, G. Chollet, K. Karpouzis, D. Pelé (Eds.), LNAI 4722, Springer, pp 29-36. .

99. J.-C. Martin, C. Jacquemin, L. Pointal, B. Katz, C. d'Alessandro, A. Max, M. Courgeon « A 3D Audio-Visual Animated Agent for Expressive Conversational Question Answering”, International Conference on Auditory-Visual Speech Processing 2007, AVSP 2007, 31 august- 3 sept. 2007, HilvarenbeekThe Netherland, Eds. J. Vroomen, M. Swerts, E. Krahmer. pp. 187-190

100. S. Le Beux, A. Rilliard, C. d’Alessandro, “Calliphony: A real-time intonation controller for expressive speech synthesis”, 6th ISCA Workshop on Speech Synthesis (SSW-6), Bonn, Germany, August 22-24, 2007, p. 345-350.

101. B.F.G. Katz, C d’Alessandro, “Directivity measurements of the singing voice”, invited paper in the special session “Production and perception of singing voices”, Proceedings 19th International Congress on Acoustics - ICA07, 2-7 September 2007, Madrid, Spain. MUS-06-004-IP.

2006

102. N. D’Alessandro, C. d’Alessandro, S. Le Beux, B. Doval “Real-time CALM Synthesizer New Approaches in Hands-Controlled Voice Synthesis”, Proceedings of the 2006 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME06), Paris, France, pp. 266-271.

103. C. d'Alessandro, N. D'Alessandro, S. Le Beux , B. Doval , “Comparing time domain and spectral domain voice source models for gesture controlled vocal instruments”, Proceedings of the 5th International Conference on Voice Physiology and Biomechanics, July 12-14 2006, Tokyo, pp. 49-52

104. P. Boula de Mareüil, C.d’Alessandro, A. Raake, G. Bailly, M.-N. Garcia, M. Morel, « A joint intelligibility evaluation of French text-to-speech synthesis systems: the EvaSy SUS/ACR campaign », Fifth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC), 2006, Gènes pp. 2034-2037.

105. M.-N. Garcia, C. d’Alessandro, G. Bailly, P. Boula de Mareüil, M. Morel, « A joint prosody evaluation of French text-to-speech systems »,Fifth International Co nference on Language Resources and Evaluation (LREC), 2006, Gènes, pp. 307-310.

106. N. Sturmel, C. d’Alessandro, B. Doval “A Spectral Method for Estimation of the Voice Speed Quotient and Evaluation using Electroglottography”, Proceedings of the 7th conference on Advances in Quantitative Laryngology, Groningen, 6-7 October 2006, 6 pages.

2005

107. P. Boula de Mareüil, C. d’Alessandro, G. Bailly, F. Béchet, M.-N. Garcia, M. Morel, R. Prudon, J. Véronis, « Evaluating the pronunciation of proper names by four French grapheme-to-phoneme converters », 9 th European Conference on Speech Communication and Technology , Lisbonne, 2005

108. Vu Ngoc Tuan, C. d’Alessandro, A. Michaud “Using open quotient for the characterization of Vietnamese glottalized tones”, 9 th European Conference on Speech Communication and Technology , Lisbonne, 2005.

109. D. Sciamarella C. d’Alessandro « Stylization of glottal-flow spectra produced by a mechanical vocal-fold model», 9 th European Conference on Speech Communication and Technology , Lisbonne, 2005.

2004

110. B. Bozkurt, B. Doval, C. d’Alessandro, T. Dutoit. “Improved Differential Phase Spectrum Processing For Formant Tracking”, proceedings Int. Conf. Speech and Lang. Proc., ICSLP 2004, Jeju, Corée, oct. 2004 (4 pages).

111. B. Bozkurt, B. Doval, C. d’Alessandro, T. Dutoit. “A Method For Glottal Formant Frequency Estimation”, proceedings Int. Conf. Speech and Lang. Proc., ICSLP 2004, Jeju, Corée, oct. 2004 (4 pages)

112. B. Bozkurt, B. Doval, C. d’Alessandro, T. “Zeros of Z-Transform (ZZT) Decomposition of Speech For Source-Tract Separation ”, proceedings Int. Conf. Speech and Lang. Proc., ICSLP 2004, Jeju, Corée, oct. 2004 (4 pages)

113. B. Bozkurt, B. Doval, C. d’Alessandro, T. Dutoit, “Appropriate windowing for group delay analysis and roots of Z-Transform of Speech Signals”, Proc. European Signal Processing Conference, Eusipco 2004, 4 pages

114. C. d'Alessandro, B. F.G. Katz, “Tonal quality of the clavichord: the effect of sympathetic strings”, proceedings of . International Symposium on Musical Acoustics, ISMA 2004, Nara, Japon, ISBN4-9980602-2-8, 1-P1-7, avril 2004, 4 pages.

115. D. Sciamarella, C. D'Alessandro “On the acoustic sensitivity of a symmetrical two-mass model of the vocal folds to the variation of control parameters”, Proc du congrès joint CFA/DAGA 2004, 2 pages

116. B. Katz, C. D'Alessandro “Apparent Source Width and the Church Organ”, Proc du congrès joint CFA/DAGA 2004, 2 pages.

2003

117. T. Ehrette, N. Chateau, C. d'Alessandro, V. Maffiolo ``Predicting the Perceptive Judgment of Voices in a Telecom Context: Selection of Acoustic Parameters'', Proc. of the 8th European Conference on Speech Communication and Technology, Eurospeech 2003, Genève, Suisse, 1-4 septembre 2003, pp. 117-120

118. D. Sciamarella, C. d'Alessandro, ``Reproducing laryngeal mecanisms with a two-mass model'', Proc. of the 8th European Conference on Speech Communication and Technology, Eurospeech 2003, Genève, Suisse, 1-4 septembre 2003, pp. 2385-2388.

119. B. Doval, C. d'Alessandro, N. Henrich, ``The voice source as a causal/anticausal linear filter'', Proc. of The ISCA International Workshop ``Voice Quality, Functions, Analysis and Synthesis'', Genève, 27-29 août 2003, pp. 15-20.

120. C. d'Alessandro, B. Doval, "Voice quality modification for emotional speech synthesis", invited paper in the special session “Towards Synthesizing Expressive Speech” Proc. of the 8th European Conference on Speech Communication and Technology, Eurospeech 2003, Genève, Suisse, 1-4 September 2003, pp. 1653-1656

2002

121. R. Prudon, C. d'Alessandro, P. Boula de Mareüil, “Prosody synthesis by Unit Selection and Transplantation on Diphones”, Proc. IEEE 2002 Workshop on Speech Synthesis, Santa Monica, 2002.

122. B. Bozkurt, T. Dutoit, R. Prudon, C. d'Alessandro, V. Pagel, “Improving quality of Mbrola Synthesis for Non-Uniform Units Synthesis”, Proc. IEEE 2002 Workshop on Speech Synthesis, Santa Monica, 2002.

123. C. Blouin, O. Rosec, P. Bagshaw, C. d'Alessandro, “Concatenation cost calculation and optimisation for unit selection in TTS”, Proc. IEEE 2002 Workshop on Speech Synthesis, Santa Monica, 2002.

124. N. Chateau, V. Maffiolo, T. Ehrette, C. d'Alessandro, “Modelling speech's emotional quality in a telecommunication context”, 8th Int. Conf. on Auditory Display, Kyoto, 2-5 july 2002, p. 269-274.

125. D. Sciamarella C. d'Alessandro. “A study of the two-mass model in terms of acoustic parameters”, ICSLP'02, Int. Conf. Speech and Lang. Proc., Denver, sept. 2002, p. 2313-2316.

126. Vu Ngoc Tuan, C. d'Alessandro, S. Rosset. “A phonetic study of Vietnamese tones: acoustic and electrographic measurements”, ICSLP'02, Int. Conf. Speech and Lang. Proc., Denver, sept. 2002. p. 1101-1104.

127. T. Ehrette, N. Chateau, C. d'Alessandro, V. Maffiolo. “Prosodic parameters of perceived emotions in vocal server voices”, in Speech prosody: Proceedings of the 1st International Conference on Speech prosody, Aix-en-Provene, 11-13 avril 2002 (ISBN 2-9518233-0-4), pp. 259-262.

2001

128. N. Henrich, C. d'Alessandro, B. Doval. “Spectral correlates of voice open quotient and glottal flow assymetry: theory, limits and experimental data”. In Proceedings of the 7th European Conference on Speech Communication and Technology, Eurospeech 2001, Aalborg, Denmark, 3-7 septembre 2001. pp. 47-50.

129. R. Prudon C. d'Alessandro. “A selection/concatenation text-to-speech synthesis system: databases development, system design, comparative evaluation”. 4th ISCA International Workshop on Speech Synthesis. Perthshire Scotland, 2001.

2000

130. F. Yvon, P. Boula de Mareüil, C. d'Alessandro, V. Aubergé, J. Vaissière, A. Amelot. “A French phonetic lexicon with variants for speech and language processing” Second International Conference on language Resources and Evaluation, LREC 2000 Athen.

131. N. Henrich, C. d'Alessandro, M. Castellengo, B. Doval. « Mesures électroglottographiques du quotient d'ouverture glottique en voix parlée et chantée » In actes des 23ème Journées d'études sur la parole, Aussois, juin 2000.

132. F. Yvon, C. d'Alessandro, V. Aubergé, P. Boula de Mareüil, J. Vaissière. « Ressource standard pour le Français: un large lexique orthographique-phonétique ». In actes des 23ème Journées d'études sur la parole, Aussois, juin 2000.

133. Vu Ngoc Tuan, C. d'Alessandro “Glottal Closure Detection using EGG and the Wavelet Transform” 4th workshop “Advances in Objective Laryngoscopy, Voice and Speech Research”, Jena, Germany, April 7-8, 2000.

134. N. Henrich, B. Doval, C. d'Alessandro, M. Castellengo. “Open quotient measurements on EGG, speech and singing signals” 4th workshop “Advances in Objective Laryngoscopy, Voice and Speech Research”, Jena, Germany, April 7-8, 2000.

1999

135. Tuan Vu Ngoc and C. d'Alessandro. “Robust glottal closure detection using the wavelet transform.” In Proceedings of the European Conference on Speech Technology, EuroSpeech, pages 2805-2808, Budapest, sep 1999.

136. B. Doval N. Henrich and C. d'Alessandro. “Glottal open quotient estimation using linear prediction”. In International Workshop on Models and Analysis of Vocal Emissions for biomedical applications, Firenze, september 1999.

1998

137. C.d'Alessandro, B. Doval. “Voice quality modification using periodic-aperiodic decomposition and spectral processing of the voice source signal” In 3rd ESCA International Workshop on Speech Synthesis, pages 277--282, Jenolan Caves, 1998.

138. C.d'Alessandro and B3 Partners. “Joint evaluation of Text-To-Speech synthesis in French within the AUPELF ARC-B3 project” In 3rd ESCA International Workshop on Speech Synthesis, pages 11--16, Jenolan Caves, Nov. 1998.

139. P. Boula de Mareuil and C.d'Alessandro “Text chunking for prosodic phrasing in French In 3rd International Workshop on Speech Synthesis, pages 127--132, Jenolan Caves, Nov. 1998.

140. Boula de Mareuil P., Yvon F., d'Alessandro C, Aubergé V., Bagein M., Bailly G., Béchet F., Foukia S., Goldman J.-P., Keller E., O'Shaughnessy D., Pagel V., Sannier F., Véronis J., Zellner B. “Objective evaluation methodology of grapheme-to-phoneme conversion for text-to-speech synthesis in French”, 1st International Conference on language Resources and Evaluation, Granada, 28-30 may 1998, pages 641-645.

1997

141. C.d'Alessandro and B. Doval. “Spectral representation and modelling of glottal flow signals” In ESCA Workshop Larynx 97, pages 87--90, Marseille, 16-18 june 1997.

142. B.Doval and C.d'Alessandro. “Spectral correlates of glottal waveform models: an analytic study.” In International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing, ICASSP 97, pages 446--452,

143. B.Doval, C.d'Alessandro, B. Diard. « Spectral methods for voice source parameter estimation”. In European Conference on Speech Communication and Technology, EUROSPEECH 97 Vol. 1, pages 533--536.

144. C. d'Alessandro, V. Auberge, G. Bailly, F. Bechet, P. Boula de Mareüil, S. Foukia, J.P Goldman, J.F. Isabelle, . Keller, A. Marchal, P. Mertens, V. Pagel, D. O'Shaughnessy, G. Richard, M-H Talon, E. Wehrli, F. Yvon. « Vers l'évaluation de systèmes de synthèse de parole à partir du texte en français » In Journées scientifiques et techniques FRANCIL, 1997, pages 393--398, AUPELF-UREF.

1995

145. C.d'Alessandro, S.Rosset, and O.Piot. “Measurement of pitch perception for f0 glides”. In EUROSPEECH’95, European Conference on Speech Communication and Technology, pages 957--960, Madrid.

146. V.Darsinos, C.d'Alessandro, and B.Yegnanarayana. “Evaluation of a periodic/aperiodic speech decomposition algorithm”. In EUROSPEECH’95, European Conference on Speech Communication and Technology, pages 393--396, Madrid.

147. C.d'Alessandro, B.Yegnanarayana, and V.Darsinos. “Decomposition of speech signals into deterministic and stochastic components”. In International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing ICASSP’95, pages 760--763, Detroit.

148. C.d'Alessandro, V.Darsinos, and B.Yegnanarayana. “Evaluation of periodic/aperiodic decomposition for analysis of aperiodicities in the voice source”. In International Symposium on Musical Acoustics, pages 446--452, Dourdan.

149. P.Mertens and C.d'Alessandro. “Pitch contour stylization using a tonal perception model”. In 13th ICPhS International Congress of Phonetic Sciences, pages 4:228--232, Stockholm, 1995.

1994

150. C.d'Alessandro, P.Mertens, and F.Beaugendre. “Automatic stylization of intonation: application to speech synthesis”. In 2nd ESCA International Workshop on Speech Synthesis, pages 155--158, Mohonk, september 1994.

151. G.Richard and C.d'Alessandro. “Time-domain analysis/synthesis of the aperiodic component of speech signals”. In 2nd ESCA International Workshop on Speech Synthesis, pages 5--8, Mohonk, september 1994.

152. B.Ravera and C.d'Alessandro. “Double-frequency and time-frequency analyses of modulated speech noises”. In Signal Processing VII, theories and applications, EUSIPCO’94, European Signal Processing Conference, Edimbourg, 1994.

1993

153. C.d'Alessandro. “A numerical model of pitch perception for short-duration vocal tones: application to intonation analysis”. ESCA-ETWR on Prosody, Working papers in General linguistics and Phonetics, Vol. 41, Lund University Press, pages 234--237, Lund, septembre 1993.

154. L.J. Boë, M.Grossetti, P.E. Mounier-Kuhn, M.Cartier, C.d'Alessandro, F.Emerard, and H.Meloni. « Informatique et parole en France: un quart de siècle après la rencontre ». In 3ème colloque Histoire de l'Informatique, Sophia Antipolis, 1993.

155. C.d'Alessandro and M.Castellengo. “The pitch of short-duration vibrato tones: experimental data and numerical model”. In Stockholm Music Acoustics Conference, Publications of the Royal Swedish Academy of Music, No 79, pages 25--30, Stockholm, 1993.

156. G.Richard, C.d'Alessandro, and S.Grau. “Musical noise synthesis using random wavelets”. In Stockholm Music Acoustics Conference, Publications of the Royal Swedish Academy of Music, No 79, pages 580--583, Stockholm, 1993.

157. S.Grau, C.d'Alessandro, and G.Richard. “A speech formant synthesizer based on harmonic + formant-waveforms representations”. In EUROSPEECH’92European Conference on Speech Communication and Technology, pages 1697--1700,Berlin, 1993.

1992

158. C.d'Alessandro, G.Richard, and S.Grau. “Random wavelet representation of unvoiced speech”. In 1st IEEE International Symposium on Time-Frequency and Time-Scale analysis, pages 41--44, Victoria, 1992.

159. G.Richard, C.d'Alessandro, and S.Grau. « Synthèse de bruit par formes d'ondes formantiques aléatoires ». In 19ème Journées d'études sur la parole, pages 71--76, Bruxelles, 1992.

160. G.Richard, C.d'Alessandro, and S.Grau. “Unvoiced speech synthesis using poissonian random formant wave functions”. In Signal Processing VI, theories and applications, European Signal Processing Conference, EUSIPCO’92, pages 347--350, Bruxelles, 1992.

161. E.Wesfreid, M.V. Wickerhauser, C.d'Alessandro, and X.Fang. “Speech signal segmentation via malvar wavelets”. In International Conference on Wavelets and Applications, Toulouse, 1992.

162. F.Beaugendre, C.d'Alessandro, A.Lacheret-Dujour, and J.Terken. « A perceptual study of French intonation.” In ICSLP’92 International Conference on Speech and Language Processing, pages 739--742, Banff, 1992.

163. F.Beaugendre, C.d'Alessandro, A.Lacheret-Dujour, and J.Terken. « Un inventaire des mouvements mélodiques du français ». In 19ème Journées d'études sur la parole, pages 351--356, Bruxelles, 1992.

164. S.Grau and C.d'Alessandro. « Analyse-synthèse par décomposition de la partie déterministe et de la partie aléatoire du signal de parole ». In 19 ème Journées d'études sur la parole, pages 313--318, Bruxelles, 1992.

165. C.d'Alessandro. “Speech analysis and synthesis using an auditory-based wavelet representation”. In ESCA-ETWR Comparing Speech Signal Representation, pages 31--38, Sheffield, 1992.

1991

166. C.d'Alessandro and D.Beautemps. « Justification perceptive du spectrographe auditif ». In 12th ICPhS, International Congress of Phonetic Sciences, pages 5:86--89, Aix-en-Provence, 1991.

167. C.d'Alessandro et D.Beautemps. « Transformation en ondelettes sur une échelle fréquentielle auditive ». In 13ème colloque GRETSI, pages 745--748, Juan-les-Pins, 1991.

168. C.d'Alessandro and D.Beautemps. « Un spectrographe et un vocodeur par transformée en ondelettes utilisant des contraintes auditives ». In Séminaire Traitement et Représentation du Signal de Parole, pages 61--69, Le Mans, 1991.

169. C.d'Alessandro et M.Castellengo. « Etude de la perception des notes courtes chantées en présence de vibrato ». In 12ème ICPhS International Congress of Phonetic Sciences, pages (5) 402--405, Aix-en-Provence, août 1991.

1990

170. C.d'Alessandro and M.Castellengo. « Etude, par la synthèse, de la perception du vibrato vocal dans les transitions de notes ». In Congrès International d'Audiophonologie, Bulletin d'Audiophonologie, Annales scientifiques de l'Université de franche-comté, Vol. VII No. 5-6, pages 551--564, Besançon, 1991.

171. C.d'Alessandro and D.Beautemps. « Représentation, modification et synthèse du signal vocal par formes d'ondes élémentaires ». In Colloque International « Modèles physiques, création musicale et ordinateur ». Editions de la maison des sciences de l'homme, pages 247--272, Grenoble, 1990.

1989

172. C.d'Alessandro. “Time-frequency modification using an elementary waveform speech model.” In EUROSPEECH’87, European Conference on Speech Communication and Technology, pages 211-214, Paris, 1989.

173. M.Castellengo, G.Richard, and C.d'Alessandro. “Study of vocal pitch vibrato perception using synthesis”. In 13th ICA, International Conference on Acoustics, pages 121-124, Belgrade, 1989.

174. S.Grovel, J.S. Liénard, and C.d'Alessandro. “Short time waveform representation of the speech signal: a perceptual study.” In 13th ICA, International Conference on Acoustics, pages 369-372, Belgrade, 1989.

1988

175. C.d'Alessandro and J.S. Liénard. “Decomposition of the speech signal into short-time waveforms using spectral segmentation.” In ICASSP’88 International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing, pages 351-354, New-York, 1988.

176. C.d'Alessandro. « analyse synthèse de la bande de base par fonction d'ondes élémentaires. » In 17ème Journées d'études sur la parole, pages 241-248, Nancy, 1988.

1987

177. C.d'Alessandro and X.Rodet. « Fonctions d'ondes formantiques: extraction des paramètres et synthèse vocale ». In 16ème Journées d'études sur la parole, pages 15-17, Hammamet, 1987.

4. R evues sans comité

2017

178. Christophe d’Alessandro, «Organologie : La boîte expressive», Orgues Nouvelles, N° 35, hiver 2017, 39-41.

179. Christophe d’Alessandro, « Orgue et Bayan en dialogue », Orgues Nouvelles, N° 37, juillet 2017, 16-17.

2015

180. Christophe d’Alessandro, « Comment un tuyau produit-il un son ?», Orgues Nouvelles, N° 30, p 16-17, octobre 2015.

181. Christophe d’Alessandro, « La voix des anches», Orgues Nouvelles, N° 31, p. 38-39, décembre 2015.

2009

182. Christophe d’Alessandro, Editorial « Informatique de l’interaction entre perception et expression multimodales », La Revue de l'AIESME N° 345, p 2.

183. Christophe d’Alessandro, « Orgue et réalité augmentée », La Revue de l'AIESME N° 345, p 19-22.

2007

184. C. d’Alessandro « Quand l’informatique joint le geste à la parole », Plein Sud, magazine de l’université Paris sud, N°65, mars 2007, p.18-19.

2006

185. C. d’Alessandro « A l’origine de la musique et de la parole : la voix » Découverte, revue du Palais de la Découverte, No 340, Juillet-Août-Septembre 2006, pp. 46-58.

2004

186. C. d'Alessandro « Les Suret facteurs d’orgues : esquisse chronologique », in « Les Suret et la facture parisienne en 1850 »La flûte Harmonique, 87, p. 42-49.

2002

187. J.-D. Polack, C. Vogel, C. d'Alessandro, Vu Ngoc Tuan et P. Dubois, « Etude acoustique de la chapelle de la Sorbonne ».In « La chapelle de la Sorbonne et son orgue Dallery », La flûte Harmonique, 81-82, p.110-118..

1999

188. C.d'Alessandro. « SURET, facteur de grandes orgues d'église, et d'orgues d'accompagnement pour les choeurs. » L'Orgue Francophone, 16: p. 38-63, 1999. FFAO.

189. C.d'Alessandro. « L'orgue de Sainte-Elisabeth ». Orgues en Ile-de-France, numéro hors série, L'Orgue Francophone, .p. 50-52, 1999. FFAO.

1995

190. C.d'Alessandro, P.Depalle, and X.Rodet. « Machines à chanter ». Résonance, 8: p. 8-13, 1995. IRCAM-Centre Pompidou.

5. C ommunications à des congrès, symposium

2016

191. Christophe d’Alessandro « L’émergence de la vocalité : la glossolalie et le musical », colloque L’émergence en musique : dialogue des sciences, Université de Versailles Saint Quentin en Yvelines, 9-11 mai 2016.

2015

192. Christophe d’Alessandro « Le toucher du clavicorde », Colloque le renouveau de l’instrument, La Beaudelie, 11-13 juillet 2015.

193. Christophe d’Alessandro « Aspects de l’augmentuation numérique de l’orgue et du piano : de l’effet de timbre à l’écriture musicale », Colloque le renouveau de l’instrument, La Beaudelie, 11-13 juillet 2015.

2008

194. Christophe d’Alessandro « On the dynamics of the clavichord », Acoustics'08. 155th Acoustical Society of America Meeting, 9e Congres Français d'Acoustique of the SFA. Paru dans : JASA, Vol 123,1113, Paris, France

195. Christophe d’Alessandro « Voicing documentation of a pipe organ » Acoustics’08, 155th Acoustical Society of America Meeting, 9e Congres Français d'Acoustique of the SFA. Paru dans : JASA, Vol 123, 1307, Paris, France

196. Markus Noisternig, Brian FG Katz, Christophe d'Alessandro, « Spatial rendering of audiovisual synthetic speech used for immersive environment » Acoustics'08. 155th Acoustical Society of America Meeting, 9e Congres Français d'Acoustique of the SFA. Paru dans : JASA, Vol 123, 2482, Paris, France

2006

197. B.F. G. Katz, F. Prezat, C. d'Alessandro. “Human voice phoneme directivity pattern measurements (A)”, J. Acoust. Soc. Am. 120, 3359 (2006)

1999

198. B. Doval and C.. d'Alessandro “On the waveforms and spectra of glottal flow models” (A) J. Acoust. Soc. Am. 105, 1304 (1999)

1998

199. C. d'Alessandro, S. Rosset, and J.-P. Rossi “The pitch of short-duration fundamental frequency glissandos” J. Acoust. Soc. Am. 104, 2339 (1998)

1994

200. C. d'Alessandro and P. Mertens “Automatic intonation stylization using a model of pitch perception” (A) J. Acoust. Soc. Am. 95, 2949 (1994)

1992

201. C. d'Alessandro and M. CastellengoA parametric study on pitch of short vocal vibrato tones”(A) J. Acoust. Soc. Am. 91, 2434 (1992)

1991

202. C. d'Alessandro and M. Castellengo “Perception of vocal pitch vibrato in short tones” J. Acoust. Soc. Am. 89, 1987 (1991)

6. S éminaires, workshops,

2017

203. Samuel Delalez, Christophe d’Alessandro « On performative Control of Syllabic Rhythm: P-anchors, system and evaluation » 16th Rhythm Production and Perception Workshop, Birmingham, 3rd-5th july 2017.

204. Christophe d’Alessandro « Synthèse vocale performative, pour la recherche et la création, vers la pédagogie », journée d’étude « Les modèles dynamiques dans la création et la pédagogie musicale contemporaine », Conservatoire de Vitry-sur-Seine, 5 mai 2017.

205. Christophe d’Alessandro, « La voix entre science et musicologie », journée Sciences et musicologie, les 10 ans du double cursus, Sorbonne Université 11 mars 2017

2013

206. Christophe d'Alessandro, «Synthèse de la voix contrôlée par le geste. Application au Chorus Digitalis», Atelier Sciences et Voix, GIPSA-LAB, Grenoble, 21 mars 2013.

2012

207. Christophe d'Alessandro, « Acoustic and performance studies of an expressive keyboard: The clavichord », Workshop on extended keyboards, CIRMMT, McGill University, Montréal, Canada, January 17th.

2009

208. Christophe d’Alessandro “l’acoustique du clavicorde” les conférences d’acoustique musicales du Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, 10 novembre 2009.

2008

209. Albert Rilliard, Christophe d’Alessandro “Computerized chironomy: from hand gesture in Gregorian singing to hand-controlled synthesis of intonation” Workshop Prosody and expressivity in speech and music, Speech Prosody 2008, Campinas, Brésil.

2007

210. C. d’Alessandro “Aspects of the music of speech: voice quality, prosody and vocal expression” Research Colloquium Usability, Deutsche Telekom Laboratories., 7 may 2007, Berlin, Germany .

2005

211. G. Nief, C. d’Alessandro “Towards sound documentation of pipe organs”, Vienna Talk’05, EAA workshop on Wind Instrument Acoustics, Vienne, 27-28 août 2005.

212. C. d’Alessandro, N. D’Alessandro, S. Le Beux, J. Simko, F. Çetin, Hannes Pirker, “The Speech Conductor: Gestural Control of Speech Synthesis” proceedings of eNTERFACE 2005 The Summer Workshop on Multimodal Interfaces July 18th – August 12th, Faculté Polytechnique de Mons, Belgium, pp. 52-61.

2003

213. C. d’Alessandro, « Aspects de la perception du vibrato », Journée d’étude de la Société Française d’Acoustique (SFA), Groupe Spécialisé d’Acoustique Musicale Institut Technologique Européen des Métiers de la Musique (ITEMM), 2 décembre 2003

214. C. d’Alessandro, « Analyse acoustique de la voix émotionnelle », Séminaire de l’Association Française de la Communication Parlée /I3 « Journée Parole Expressive» Grenoble, 20 novembre 2003

1997

215. C. d'Alessandro. “Voice quality modification using periodic-aperiodic decomposition and spectral processing of the voice source signal”, Séminaire ATR, ATR technical report TR-IT-0230, july 1997, ATR-ITL, Kyoto, 35 pages.

216. C. d’Alessandro, « La voix / production et description acoustique », Séminaire « le locuteur », Journée d’étude Groupe Francophone de la Communication Parlée de la Société Française d’Acoustique, et PRC-Communication Homme Machine, IRISA, Rennes, 30 octobre 1997.

1996

217. C.d'Alessandro, « Synthèse de la parole à partir du texte », école d’été du GDR-PRC Communication Homme-Machine, "Fondements et perspectives en traitement automatique de la parole", Marseille, 17-25 juillet 1995.

1993

218. C.d'Alessandro, « Application des ondelettes à l'analyse de la parole », Séminaire de recherche doctorale de phonétique expérimentale, fonctionnelle et appliquée. Université de Provence. Aix-Marseille 1, 27 janvier 1993

219. C.d'Alessandro, « Application des ondelettes à la synthèse de la parole » Séminaire de Linguistique de la Communication Parlée. ICP-INPG, Grenoble, 28 janvier 1993

220. C.d'Alessandro, « Ondelettes et traitement automatique de la parole » Ecole d'Eté Ondelettes 93, ENSICA, juin 1993

1991

221. C.d'Alessandro et C.Demars. « Représentations temps-fréquence du signal de parole ». In Séminaire Traitement et Représentation du Signal de Parole, société Française d’Acoustique, pages 11--41, Le Mans, 1991

7. Monographie, direction d’ouvrages

2011

222. (monographie) C. d’Alessandro , “Orgues, musiques et musiciens à Sainte-Élisabeth», monographie, « la Flûte Harmonique », n°91, 2011, 224 pages (épuisé)

2009

223. C. d’Alessandro (éditeur)., “Proceedings of eNTERFACE’08”, International Workshop on Multimodal Interfaces, Orsay, 4-28 august 2008, 95 pages

2007

224. M. Schröder, A. Batliner, C. d'Alessandro (Editeurs.) Proceedings of the International Workshop on Paralinguistic Speech - between Models and Data, ParaLing 07, DFKI documents D-07-02, ISSN 0946-0098

2003

225. C. d'Alessandro, B. Doval, K. Scherer (Editeurs). Proceedings of the ISCA Tutorial and Research Workshop VOQUAL'03, Voice Quality: Functions, Analysis and Synthesis, ISSN 1680-8908, International Speech Communication Association, 2003

2001

226. (direction d’ouvrage) C. d'Alessandro, E. Tzoukermann (sous la direction de), « Synthèse de la parole à partir du texte. » Traitement Automatique des Langues , Hermès, Vol. 42 No 1, 333 pages + disque compact audio de 62 mn, ISBN 2-7462-0344-8, 2001 (épuisé).

8. Chapitres d’ouvrages

2018

227. Christophe d'Alessandro, Boris Doval, Samuel Delalez, Victor Wetzel, et Robert Expert, « Jouer avec les doubles artificiels de la voix : Cantor digitalis et VoKinesis. », dans "la voix à double tranchant", sous la direction de Claire Gillie, Solipsy, collection de psychanalyse, des Éditions Solilang, Limoges, sous presse, à paraître 2018.

2017

228. Nathalie Delprat, Christian Jacquemin, Christophe d’Alessandro, « Recheches Arts-Sciences au LIMSI-CNRS : conversation à trois », Jean-Paul Fourmentraux (dir.), Images interactives. Art contemporain, recherche et création numérique, La lettre volée, coll. « Essais », 2017, 258 p., ISBN : 978-2-87317-471-2., p. 171-193.

2016

229. Lionel Feugère, Christophe d'Alessandro, and Boris Doval, (2013) « Performative voice synthesis for edutainment in acoustic phonetics and singing: a case study using the Cantor Digitalis », Proc. 5th International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment, Revised and selected papers, LNICST 124, pp. 169–178, 2013.

2013

230. Christophe d’Alessandro et Gaël Richard, “Synthèse de la parole à partir du texte » Éditions Techniques de l'Ingénieur, Référence H7288, Date de publication : 10 nov. 2013 (27 pages).

2012

231. Christophe d’Alessandro, “Révolution (industrielle) dans la facture instrumentale » , in « Arts, Sciences et Techniques », actes de l’Université de printemps d’histoire des arts, Editions du CNDP, p.101-106. ISBN/ISSN : 978-2-240-03325-3.

232. Christophe d’Alessandro, Markus Noisternig, (2012) “Orgue : intérieur/extérieur” , in « Simulation technologique et matérialisation artistique, Une exploration transdisciplinaire arts/sciences », Samuel Bianchini, Nathalie Delprat, Christian Jacquemin(Eds), L'Harmattan, ISBN : 978-2-296-55938-7, janvier 2012. P. 157-174.

2009

233. Christophe d’Alessandro (2009) « Speech Analysis », in J. Mariani, ed. «Language and Speech Processing », ISBN: 9781848210318, ISTE & J. Wiley p. 1-54.

234. Olivier Boëffard, Christophe d’Alessandro (2009) « Speech Synthesis », in J. Mariani, ed. « Language and Speech Processing », ISBN: 9781848210318, ISTE & J. Wiley, p 99-168.

235. Jacquemin, C., R. Ajaj, S. Le Beux, C. D'Alessandro, M. Noisternig, B. F. G. Katz and B. Planes (2009). « The glass-organ : musical instrument augmentation for enhanced transparency. » Smart Graphics, LNCS 5531, Springer. 5531: 179-190.

2008

236. Christophe d’Alessandro, Baris Bozkurt, Boris Doval, Thierry Dutoit, Nathalie Henrich, Vu Ngoc Tuan et Nicolas Sturmel, (2008) “Phase-Based Methods for Voice Source Analysis”, in Mohamed Chetouani Amir Hussain, Bruno Gas Maurice Milgram,Jean-Luc Zarader (Eds.) Advances in Nonlinear Speech Processing International Conference on Nonlinear Speech Processing, NOLISP 2007 Paris, France, May 22-25, 2007, Revised Selected Papers, Lecture Notes in Artificial Intelligence, 4885, Springer Verlag, ISBN 978-3-540-77346-7, pages 1-17

237. Christophe d’Alessandro, Philippe Boula de Mareüil, Marie-Neige Garcia, Gérard Bailly, Michel Morel, Alexander Raake, Frédéric Béchet, Jean Véronis et Romain Prudon (2008) « La campagne EvaSy d’évaluation de la synthèse de la parole à partir du texte », in « L’évaluation technologique dans le domaine du traitement automatique de la langue : l’expérience du programme Technolangue », S. Chaudiron & K. Choukri, Eds, Hermès, Paris. ISBN 978-2-7462-1992-2, pages 183-208

2007

238. C. d’Alessandro « Analyse des différents stimuli auditifs : musique, langage et bruit. Etude comparative » in « le cerveau musicien . Neuropsychologie et psychologie cognitive de la perception musicale » édité par Bernard Lechevalier, Hervé Platel, Francis Eustache, De Boeck, Bruxelles, 2007, chapitre 2, p. 33-46.

2006

239. C. d’Alessandro « Voice source parameters and and prosodic analysis », in Method in Empirical Prosody Research, Edited by Stefan Sudhoff, Denisa Leternovà, Roland Meyer, Sandra Pappert, Petra Augurzky, Ina Mleinek, Nicoale Richter, Johannes Schliesser, Walter de Gruyter, Berlin, New York, , pp 63-87.

2004

240. B. Bozkurt, T. Dutoit, R. Prudon, C. D’Alessandro, V. Pagel ”Reducing discontinuities at synthesis time for corpus-based speech synthesis” in Shri Narayanan and Abeer Alwan (Eds) “Text to Speech Synthesis: New Paradigms and Advances”, Chapitre 1, Prentice Hall, ISBN: 013145661X; juillet 2004, p. 1-17.

241. R.Prudon, P. Boula de Mareüil, C. d’Alessandro, “Unit Selection Synthesis of Prosody: Evaluation Using Diphone Transplantation”, in Shri Narayanan and Abeer Alwan (Eds) “Text to Speech Synthesis: New Paradigms and Advances” Chapitre 9, Prentice Hall, ISBN: 013145661X; juillet 2004, p. 203-217

242. C. d'Alessandro. L’évaluation des systèmes de synthèse la parole. In S. Chaudiron, éditeur, "Evaluation des systèmes de traitement de l’information``, Hermès, ISBN: 2-7462-0862-8, 2004, pp 215-239.

2003

243. C. d’Alessandro, article « Suret », Dans le « Dictionnaire de la musique en France au XIXe siècle », Fayard, oct. 2003. ISBN 2-213-59316-7, sous la direction de Joël-Marie FAUQUET,

2002

244. C. d'Alessandro. « Analyse de la parole » In J. Mariani, éditeur, « Traitement Automatique du Langage Parlé », tome 1, Hermès, ISBN: 2-7462-0440-1, 2002, p. 21-68 .

245. O. Boëffard, C. d'Alessandro. « Synthèse de la parole ». In J. Mariani, éditeur, « Traitement Automatique du Langage Parlé »`, tome 1:, Hermès, ISBN: 2-7462-0440-1, 2002, p. 115-154.

246. C. d’Alessandro ; « Le paradigme d’analyse par la synthèse ».In « Observation, analyse, modèle : peut-on parler d’art avec les outils dela science ? », Jean-Marc Chouvel et Fabien Lévy, éditeurs, Les cahiers de l’Ircam, L’Harmattan, 2002, p. 219-237.

2000

247. C. d'Alessandro, V. Auberge, G. Bailly, F. Bechet, P. Boula de Mareüil, S. Foukia, J.P Goldman, E. Keller, P. Mertens, V. Pagel, D. O'Shaughnessy, G. Richard, F. Yvon. « Evaluation de la synthèse de parole à partir du texte dans la francophonie: premiers résultats ». In K. Chibout, J. Mariani, N. Masson et F. Néel, éditeurs « évaluation en ingénierie des langues », coll. Champs Linguistiques, Edition Duculot, 2000, p. 493-508.

1997

248. C.d'Alessandro and J.S. Liénard. “Synthetic speech generation”. In R.A. Cole, J.Mariani, H.Uskoreit, A.Zaenen, and V.Zue, editors, “Survey of the state of the art in human language technology”, Cambridge University Press, and Giardini Editori e stampatori, 1997. p. 170-174

1996

249. C.d'Alessandro and M.Castellengo. “The pitch of short-duration vibrato tones: experimental data and numerical model”. In P.H. Dejonckere, M.Hirano, and J.Sundberg, editors, “Vibrato”, Singular Publishing Group, 1996. p. 83-92.

250. C.d'Alessandro, M.Garnier-Rizet, and P.Boula de Marëuil. « Synthèse de la parole à partir du texte ». In Henri Méloni, éditeur, « Fondements et perspectives en traitement automatique de la parole »,.édition de l’AUPELF-UREF, 1996, pages 81--96.

251. P.Mertens, F.Beaugendre, and C.d'Alessandro. “Automatic stylization of intonation: application to speech synthesis”. In R.Van Santen, R.Sproat, J.Hirschberg, and J.Olive, editors, “Progress in Speech Synthesis”,. Springer Verlag, 1996. p 347-364.

252. G.Richard and C.d'Alessandro. “Modification of the aperiodic component of speech signals for synthesis”. In R.Van Santen, R.Sproat, J.Hirschberg, and J.Olive, editors, “Progress in Speech Synthesis”,. Springer Verlag, 1996, p. 41-56.

1993

253. C.d'Alessandro. “Auditory-based wavelet representation of speech”. In Martin Cooke and Steve Beet, editors, “Visual Representations of Speech Signals”,. John Wiley Sons, 1993. p 131-138.

1989

254. J.S. Liénard and C.d'Alessandro. “Wavelets and granular analysis of speech”. In J.M. Combes, A.Grossmann, and Ph. Tchmitchian, editors, “Wavelets, Time-Frequency Methods and phase space”, Springer Verlag, 1989. p. 158-163.

9. Logiciels et bases de données

2015

255. David Doukhan, Sophie Rosset, Albert Rilliard, Martine Adda-Decker, Christophe d’Alessandro, GVLEX : base de données de contes de fée, texte annoté, enregistrements audio étiquetés. Distribution par – ELDA LC/ELDA/DISTR-S/FR/2015/01-LIMSI.

256. Lionel Feugère, Sylvain LeBeux, Boris Doval, Christophe d’Alessandro, CANTOR DIGITALIS Logiciels de synthèse de voix chantée, avec contrôle gestuel temps-réel. https://cantordigitalis.limsi.fr/

2012

257. Boris Doval, Nicolas Audibert, José Auguste-Etienne, Christophe d’Alessandro, EFVO : base de donnée sur l’effort vocal.

2009

258. Sylvain LeBeux, B. Doval, C. d’Alessandro, CALIPHONY logiciels de contrôle de l’intonation par une tablette graphique.

2007

259. C. d’Alessandro, L. Ginies : logiciels d’analyse et base de données d’échantillons en acoustique musicale : échantillonnage complet de 4 clavicordes.

2005

260. C. d’Alessandro, N. D’Alessandro, S. Le Beux, J. Simko, F. Çetin, H. Pirker, Logiciels de contrôle gestuel temps-réel de la synthèse vocale, RTCAM (projet SIMILAR,Enterface « Speech Conductor », 2005).

261. G. Nief, C. d’Alessandro, logiciels d’analyse et base de données d’échantillons en acoustique musicale : échantillonnage complet de 8 jeux d’orgue.

2004

262. F. Yvon, P. Boula de Mareüil, C. d'Alessandro, V. Aubergé, J. Vaissière, A. Amelot. Lexique phonétisé du Français, 270000 entrées, « MultPhon » (Licence d’exploitation ELRA, 2004).

2001

263. C. d’Alessandro, F. Beaugendre Système de synthèse à partir du texte par sélection et concaténation « Selimsi » (logiciel prototype, 2001, prototype industriel par Vecsys, 2002).

1998

264. C. d’Alessandro, V. Darsinos ; B. Yegnanarayana Logiciel de décomposition périodique/apériodique de la source vocale « PAP » (logiciel prototype),

1994

265. F. Beaugendre, C. d’Alessandro. Système de synthèse à partir du texte par diphones « Limsy » (logiciel prototype)

266. F. Beaugendre, C. d’Alessandro Bases de données de diphones (bases de données industrielles, pour Philips 1994).

1993

267. C. d’Alessandro, P. Mertens. Logiciel de stylisation intonative perceptuelle, « topsy », (logiciel prototype).

1992

268. C. d’Alessandro, E. Valence, M. Garnier-Rizet, & partenaires Polyglot Système de synthèse à partir du texte par règles « Polyglot » (logiciel prototype).

1991

269. D. Beautemps, C. d’Alessandro, logiciel d’analyse/synthèse de la parole en ondelettes « WFSY » (logiciel prototype)

1989

270. C. d’Alessandro, logiciel d’analyse/synthèse de la parole en fonctions élémentaires « WFAS » (logiciel prototype)

1986

271. C. d’Alessandro, F. Déchelle, logiciel de synthèse de voix chantée « Vocalyse » (logiciel industriel, en poste à la Cité des Sciences de la Villette, entre 1986-1996)

10. Brevet

2005

272. Brevet: “Method for estimating resonance frequencies”, applicant : Faculté Polytechnique de Mons. Inventeurs : B. Bozkurt T. Dutoit, C. d’Alessandro, B. Doval, International Publication Date 07/04/2005, International. Publication Number WO 2005/031702 A1

11. Radio, télévision, animation grand public

2017

273. (Phonogramme) :Bayan (accordéon) et Orgue, Bonelli, Franck, Orgues Nouvelles, N° 37, été 2017 Orgue & accordéon, Aurelio Bonelli, Toccata Athalanta a 8, Improvisation I, César Franck, Prélude (du Prélude, fugue et variation), Improvisation II, Giuseppe Guami Canzon La Lucchesina a 8 Par Christophe d’Alessandro et Olivier Innocenti au bayan Paris Sainte-Elisabeth, Concert du 14 mai 2017, DIALOGUES POLYPHONIQUES, dans le cadre du festival CROSS’17 - Prise de son : Antoine Villedieu.

274. (conférence grand public) « Reconnaître la parole dans les outils numériques » dans la série « Dialogues - Des clés pour comprendre ». Jeudi 23 février de 18h30 à 20h, conférence au CNAM, Paris.

275. (radio) « Reconnaissance de la parole dans les outils numériques » émission « autour de la question », RFI le mardi 29 mars 2017

2016

276. (radio) Exposi-sons par Elsa Daynac, Reportage avec un instrument du futur : Le cantor digitalis, France Musique, le mardi 1 mars 2016

277. (radio) Glossosolalies chironomiques le contrôle manuel de la synthèse vocale, les 10 ans du Musée du quai Branly, http://wikiradio.cnrs.fr/broadcast/1177-Glossolalies-chironomiques-le-contrôle-manuel-de-la-synthèse-vocale

2014

278. (phonogramme) « Les 12 degré du silence », extrait du CD Hortus -, avec un article sur « orgue et réalité augmenté », revue Orgues Nouvelles, N° 23, hiver 2014.

2012

279. (phonogramme) « Les 12 degré du silence », CD orgue et réalité augmenté, Édition Hortus, 096 (distinction 5 diapason).

2011

280. (télé) Emission E=M6, « les mystères de la voix décryptés par la science. » intervention sur l’acoustique de l’imitation vocale, première diffusion 27 mars 2011, 20h.

281. (télé) Emission E=M6, « Les animaux et insectes au service de notre santé ! » intervention sur l’acoustique du ronronnement du chat, première diffusion 1 mai 2011, 20h.

282. Concert d'orgue et réalité augmentée, Sainte-Élisabeth, Paris, Festival « Le Paris des Orgues », 17 mai 2011, Conception du spectacle, composition musicale et interprétation.

2010

283. Concert/spectacle d'orgue et réalité augmentée audio-visuelle, Saint Michel, Lille, ouverture des Journées du Patrimoine, Mairie de Lille. 15 septembre 2010 Conception du spectacle, composition musicale et interprétation.

2009

284. (radio) France Musiques, Le Magazine, Lionel Esparza, de 18h à 19h, mardi 22 décembre 2009, Emission spéciale Clavier : Florence Gétreau, Pierre Goy et Christophe d'Alessandro.

2008

285. (radio) France Culture, messe radiodiffusée à Sainte Elisabeth, 20 avril 2008

286. Exposition Orgue et Réalité Augmentée, exposition à l'église Sainte Elisabeth, Paris, mai-sept 2008, Festival Science sur Seine 2008, Mairie de Paris Conseil scientifique

287. Concert/spectacle d'orgue et réalité augmentée audio-visuelle, Sainte Elisabeth, Paris, 15 et 17 mai 2008, Festival Science sur Seine 2008, Mairie de Paris Conception du spectacle, composition musicale et interprétation.

2007

288. (radio) France Culture: Science Publique, Michel Alberganti, « Jusqu'où peut-on perfectionner la synthèse vocale ? », 22 juin 2007

289. (télé) France 3: c’est pas sorcier, « Les grandes orgues : Les sorciers ont un tuyau », multidiffusion, première diffusion, 21 Juin 2007.

2001

290. (radio) France Musiques : A l’improviste, Anne Montaron, en quintet, 7 mai 2001

2003

291. (télé) France 2, le jour du seigneur, messe télévisée à Sainte Elisabeth, décembre 2003

1999

292. C. d’Alessandro « Acoustique de la parole », dans le cadre du cinquantenaire de la Société Française d’Acoustique, Palais de la Découverte 1999,

293. C. d’Alessandro « Analyse et synthèse de la parole » conférences au Palais des Congrès du Mans 1999

1998

294. C. d’Alessandro « production de la parole », cycle de conférence d’acoustique Cité des Sciences de la Villette 1998

1997

295. (télé) Centre National de Documentation Pédagogique : « œil de lynx » « la synthèse de la parole », 1ere diffusion avril 1997,

1996

296. (radio) France Inter, « un cataclysme sonore » 1ère diffusion, le 22 juin 1996,

297. (radio) France Culture, « Culture matin », 1er avril 1996

1991

298. (radio) France Musiques, Avis aux amateurs, Alex Duthil, décembre 1991, improvisation à 4 mains avec Loïc Mallié, studio 104.

13. Mémoires

1997

299. C. d'Alessandro, 1997. Travaux en analyse, synthèse et perception de la parole et du chant. Mémoire d'habilitation à diriger les recherches, Université Paris XI, Orsay, Mai 1997, 250 pages.

1989

300. C. d'Alessandro, 1989. Représentation du signal de parole par des fonctions élémentaires Thèse de l'Université Paris VI, Avril 1989, 207 pages.

1984

301. C. d'Alessandro, 1984. Synthèse vocale en temps réel sur un microprocesseur TMS320 Rapport de D.E.A. ``traitement algorithmique de l'information'', Université Paris VI, Septembre 1984.